Nicaragua

12 april 2023 - San Salvador, El Salvador

Onvoorstelbaar hoe de tijd vliegt. Een maand geleden vertrokken we vanuit San José (Costa Rica) met de bus naar Nicaragua. Een land dat we niet goed kenden, waar ons ministerie van zegt dat je vooral hééél voorzichtig zou moeten zijn. Waar we, overgehaald door veel positieve verhalen van andere reizigers, toch besloten naar toe te gaan. Met een beetje pijn in onze buik …. Wel of niet verstandig??!

En nu na ruim 4 weken kunnen we alleen maar concluderen dat onze ervaring zo anders is.

De mensen zijn aardig en behulpzaam. Net als in Amsterdam moet je natuurlijk oppassen. Maar wij voelden ons nooit onveilig. Het land heeft een goed netwerk van hoofdwegen. Men rijdt hier netjes en verantwoord. De natuur en de stranden zijn prachtig en datzelfde geldt voor een aantal oude koloniale steden als Léon en Granada. Maar ook Rivas heeft ons verrast als overnachtingsplek-stadje voorafgaand aan onze ‘hup’ naar El Salvador die we gisteren maakten.

Nicaragua is een land van grote meren en vulkanen. Nicaragua is het land van het water: Nicar-AGUA. Tenminste dat was wat onze gids tijdens de stadswandeling in Léon ons vertelde. Kijk je op wikipedia dan vind je een andere uitleg.

Reizen met de flow betekent ook openstaan voor ontmoetingen.

Tijdens de busreis naar Nicaragua troffen we op meerdere momenten Bettina. Een Zwitserse uit Zürich die in haar eentje al 6 maanden aan het reizen is. Het oversteken bij de grens was de eerste ontmoeting. Haar paspoort was ingenomen in de bus. Geen idee waarom. Maar zij maakte zich er niet erg druk om. Komt goed zei ze. En dat was ook zo.

Toen troffen we haar later de dag opnieuw op de boot naar het eiland Ometepe. Hey jij hier ook 😀 … en zo ging het verder. Uiteindelijk deelden we een taxi naar onze plek. Inspireerde Bettina ons om een motor te huren. En toen we de eerste ochtend op een mooie plek aan het meer neer streken voor een lunch troffen we haar weer … en vanaf toen hebben we onze gezamenlijke dagen op Ometepe gedeeld. Beklommen we samen de vulkaan de conception..

20230312_07553620230312_083412

(Nou ja wij keerden halverwege terug en Bettina volbracht deze helse wandeling).

D0548C2A-5EAC-4FAC-8006-CFD34A2110DBCCD99152-67A4-46EB-B175-FE7D038EB894We spraken af voor het avondeten, deden mooie andere wandelingen en vermaakten ons in een natuurlijk waterpark El Ojo de agua.

Van de vulkaanwandeling en het Ometepe-avontuur heeft Egbert leuke filmpjes gemaakt. Zie de volgende linkjes.

De Conception Ometepe

Ometepe

Na een week op de motor te hebben gereden op Ometepe wisten we weer wat er zo leuk is aan motorrijden. De vrijheid, de koelte van de wind, af en toe ook het avontuur van een wat lastiger pad …. En zo ontstond het plan om een motor te huren op de vaste wal en daarmee door Nicaragua te reizen. Drie kwart van onze bagage bleef achter bij de motorverhuurder. De rest paste in 2 rugzakjes …

Screenshot_20230409_145213_Facebook

Nadat we alles geregeld hadden in Rivas vertrokken we samen op 1 motor … Een heerlijke drie weken tegemoet. We werden verrast door de goede wegen en later helaas ook door keiharde wind. Maar wat was het heerlijk. In Laguna de Apoyo ( een krater-meer met heerlijk warm water) troffen we opnieuw onze vriendin Bettina die al een aantal dagen eerder haar reis vanaf Ometepe had voortgezet. Hier verbleven we ruim een week op een heerlijke plek van waaruit we verschillende dagtochten met onze motor maakten. Naar Granada zie:   Granada_movie en naar Messaya, de actieve vulkaan.

20230320_18105720230320_173820

En een paar dagen deden we vooral ook helemaal niets anders dan een boek lezen, zwemmen, kanoën, lekker eten en spelen met de honden Wilma en Pablito van ons hotel.

18156FBC-0F8E-4F41-AA5C-DCE18726F37E

Pablito bleek een ware zwemmer en duikhond. Zie Pablito de duikhond

Na een week reden we 140 km verder naar het noorden. Naar Léon. De universiteitsstad van Nicaragua. Levendig en heet. Ook een stad met veel geschiedenis, hier was de opstand in 2018 zeer intens …

De reis naar Léon was heftig door de zeer harde wind. Egbert moest z’n stinkende best doen om op de weg te blijven. En als passagier achterop moest

Ik vooral zo stabiel mogelijk blijven zitten.

De stad was prachtig, de guided wandeling interessant

20230327_11524620230327_094118

en de kathedraal die we bezochten bij zonsondergang indrukwekkend …

20230327_17405720230327_171442

En het was er heet. Heel heet. Dus stapten we na 2 dagen Léon weer op de motor. Eerst naar El transito, een waar surf-paradijs, via de gewone weg waar we wederom getrakteerd werden op veel wind! We besloten daarna de grote wegen en de harde wind wat te omzeilen en zochten het echte of the beaten pad op.

20230407_122352

20230330_141711

20230330_100755

Dit was 1 van onze leukste dagen. Hoewel af en toe ook spannend. Maar zo zagen we ook het echte Nicaragua, wat meer van de hoofdweg. Het pad ging door rivieren, langs kleine dorpjes, zandwegen en heuvels… ook hier verwijs ik graag naar het filmpje dat Egbert maakte …Off the beatentrack ...een gaaf avontuur

een mooi beeld van deze top-dag die we overigens afsloten in het allerslechtste hotel dat we tot nu toe hadden. Brrrrr … viezig, geen water na 20.00 uur en bloedje heet …

De volgende ochtend zaten we dan ook bij het krieken van de dag weer op de motor 😅 … en wat is het dan lekker om een goed hotel te vinden met warm water en een lekker bed. Maar voor veel mensen in Nicaragua zou het slechte hotel waarschijnlijk juist een walhalla zijn … de arme gezinnen wonen en slapen veelal met veel mensen in een klein huis, zonder harde vloer, dus op het zand, en zonder toegang tot stromend water!! Ook goed om ons hier bewust van te zijn!!

We kozen voor een extra stop in de  buurt van (opnieuw) Granada. Even een plek halverwege onze route naar San Juan del Sur. Hier hadden we voor de paasweek ruim van te het voren geboekt in verband met de verwachtte drukte in deze periode. Samana Santa zijn de dagen voorafgaand aan en rond Pasen. Voor Nica’s (zo noemen Nicaraguanen zichzelf) één van de belangrijkste familie-weken in het jaar. Een vakantieweek die met hele families wordt gedeeld bvk aan het strand.

F8224E55-6134-4067-983A-8479FF505FA0Helaas liep ik in Granada een voedselvergiftiging op. Dat leverde een algehele zuivering van mijn lichaam op … en dat in slechts 4 uurtjes tijd. Brrrrrrrr …. Een zeer intense detox-kuur zal ik maar zeggen. Het koste bijna een week om m’n energie weer wat terug te krijgen.

In San Juan del Sur hadden we de afgelopen week mooie ontmoetingen met Nederlanders die daar zijn gaan wonen. De bbq was heerlijk 😋Hadden we een week lang de beste en meest gevarieerde ontbijttafel van de afgelopen maanden en konden we elke dag beginnen met yoga en uitzicht op de oceaan …. Niks mis mee!

20230404_091024 20230404_075132

20230406_160318

Maar aan alles komt een eind. Gisteren hebben we de motor weer ingeleverd en onze bagage  (lees teveel aan ballast) weer opgehaald. En we hadden tijd om het plaatsje Rivas te ontdekken. En nu sluiten we Nicaragua af …

Over 30 minuten vertrekt onze vlucht naar San Salvador ….Net zo slecht aanbevolen door onze overheid als Nicaragua en even zo goed net zo warm aanbevolen door andere reizigers. Wij blijven alert en vooral vol verwachting …

En ondertussen zijn we aangekomen en hebben we al een hele dag San Salvador verkend.

To be continued ….

Liefs en een groet van onsl