Zuid-Korea

29 juni 2023 - Chuncheon, Zuid-Korea

Seoul, Jeju Island, Udo, Busan, Sokcho en Chuncheon .... zuid- Korea in een notendop.

Bij dit verhaal horen de volgende filmpjes (in mapje video's): 1. Seoul,  Jeju Island juni 2023,   2. De  Jjimlibang Jeju juni 2023, South Korea, Jeju, Udo Island.

___________________________________________________________________________

In het vorige verhaal heb ik al veel van onze indrukken gedeeld. Wanneer je Japan en Zuid-Korea combineert is het risico dat de herinneringen door elkaar gaan lopen. En dat doet beide landen geen recht. Ze zijn absoluut verschillend! Hoe komt het dan dat ze toch ook iets identieks hebben?? Ik heb wat gelezen over de geschiedenis van deze landen. Korea is lange tijd bezet geweest door Japan, van 1910 tot 1945. De overheersers wilden Korea "Japaniseren". Dat is wel heel kort omschreven, maar het is interessant om door die ogen te kijken naar het Zuid-Korea van nu. Ik kan me voorstellen dat bepaalde kenmerken ingeslopen zijn in de 35 jaar dat de Japanners Korea overheersten. Er is in die periode veel leed toegebracht door Japan aan Korea. Denk aan de zogenaamde troostmeisjes, jonge Koreaanse vrouwen die de prostitutie in moesten voor de Japanse soldaten die zo lang niet thuis konden komen ..... de onteigening van land, het afnemen van de eigen identiteit. De eigen Koreaanse taal en schrift werden verboden, de Japanners brachten hun wetten, regels en leefstijl naar Korea als een verplichting. Daarnaast investeerden ze ook in industrie, onderwijs (alleen toegestaan in het Japans) en onder ander de infrastructuur van de wegen. Maar vooral om het te laten werken voor Japan. Het idee was om van Korea een soort productie land ten bate van de Japanners te maken.

Pas nadat Japan de slag bij Pearl Harbor verloor van de Amerikanen verloren ze ook de macht in Korea. Voor Korea betekende het echter dat ze werden opgesplitst in Noord- en Zuid-Korea. Noord-Korea viel onder het gezag van Rusland en Zuid-Korea onder dat van Amerika. In 1948 werd pas de zelfstandige staat Zuid-Korea opgericht. Natuurlijk is er veel meer te vertellen over Noord- en Zuid-Korea. Hoe ze oorlog voerden van 1950 tot 1953 en de spanning tussen deze landen nu. Wat betreft Japan en Zuid-Korea is de laatste jaren geïnvesteerd in de relatie. Dit ook om samen sterker te staan tegenover de dreiging vanuit Noord-Korea. Gelukkig maar!!

Kijkend naar het Zuid-Korea van nu dan zien we een goed ontwikkeld land, met  een zeer goede infrastructuur en een trots en open volk. Veel minder traditioneel dan Japan, en ook minder gereguleerd.

Reizen door deze twee landen is overigens goed te combineren. Wat ons betreft een aanrader als je van cultuur en wandelen houdt. In Korea kan je ook heel goed fietsen trouwens.

Wij starten onze reis in Seoul. Ook een metropool, maar wij vonden de stad minder indrukwekkend dan Tokyo. Maar natuurlijk was het heerlijk door de oude wijken te slenteren, de foodmarket te bezoeken, het paleis, een tempel ...

Een impressie:

Het paleis en de oude stad:

20230601_154107

20230601_120844

De foodmarket: onvoorstelbaar veel lokale lekkernijen en ook heeeeel veel mensen en vis 😏

IMG_5678IMG_5677

20230602_184522 onze lokale avond maaltijd

Een natuurlijk een tempel. Deze staat overigens niet in een boekje, maar lag op ons pad toen we aan de rand van de stad een korte wandeling maakten. Eigenlijk wel zo leuk! En de hoeveelheid ballonnetjes is onvoorstelbaar. En aan elke ballon hangt een wens of deze is op de ballon geschreven ..

20230602_160213

Nog even een grappig verhaal tussendoor . Nou ja grappig was het niet echt. Op een wereldreis moet je natuurlijk op je centen passen. Dat doen wij ook. Door met de lokatie van je VPN te spelen kan je soms wel 10tjes op een hotel overnachting besparen. Een technisch verhaal maar zo werkt het wel.  Helaas liep het deze keer echter wat anders. Ons eerste hotel in Seoul hadden we voor 3 nachten geboekt en konden we niet verlengen. We wilden toch nog graag een nacht langer in Seoul blijven. Dus zochten we naar een dichtbijgelegen alternatief ... Egbert dacht dat hij een heel goede deal had gevonden .... Geboekt!! Wij blij. Mooie lokatie en en heerlijk hotel voor weinig... dachten we ..... Maar lopend naar de metro ging er een lampje branden .... ROOD😥  NEEEEE toch ... klopte de valuta wel .. was het Koreaanse Won of stond de valuta in de boekings-app nog op de Japanese Yen ... De rest kan je vast wel raden. De munteenheid stond nog op de Yen en deze is ruim 10 keer meer dan de Koreaanse Won ...dus we sliepen niet voor 30 euro maar voor over de 300 euro 😥😥😥

Nou ja ..... Dat deed even pijn. Natuurlijk hebben we alles op alles gezet om te annuleren maar het hotel wilde hier niets van weten. Nou ja, 'Sometimes you win and sometimes you lose'.

Voor onze laatste  laatste dag in Seoul had Egbert het programma bedacht. 'We gaan wandelen...'. Meer tekst had hij niet. Na ongeveer een half uurtje in de metro (die is bijna net zo goed als in Tokyo!!) stapten er steeds meer mensen in met goede wandel- uitrustingen en rugzakken. Zo goed had ik me weer niet voorbereid 🙂😏. Wat was nu helemaal het plan grapjas??!!

We kwamen aan bij een heus bergsport-gebeuren. Hier konden we onze uitrusting nog wat aanpassen en wat proviand inslaan. En natuurlijk had Egbert wel een rugzakje bij zich waar het in paste.

20230603_095825

Wat volgde was een super gave wandeling/hike in het Bukhansan National Park.

De Koreaanse wandelpaden zijn goed geprepareerd, misschien wel een beetje te goed wat ons betreft. Maar deze tocht was meer dan verrassend met adembenemende uitzichten over de stad! En in Korea wandel je zeker in de weekenden nooit alleen .. iedereen die en beetje sportief is trekt zijn uitrusting aan en gaat erop uit. Dat is eigenlijk ook weer heel gezellig. Juist omdat Koreanen graag contact met je maken en waar het kan je willen helpen. Ook zijn ze altijd nieuwsgierig naar waar we vandaan komen. 'Ooooh Nederlande ... Amsterdam??'

IMG_5687 de routekaart ....

IMG_5698Op de eerste top. Er volgend er nog zeker 3. 20230603_134636

IMG_5694Dit zijn wij niet hoor ... Maar ook dit kan in Bukhansan ... Voor de echte waaghalzen

IMG_5722dit was de hoogste top!

Na deze stevige en best uitdagende hike hadden we in iedergeval een heerlijk hotel 😁.  En daar sloten we Seoul mee af.

In de dagen er voor hadden we een reis plan gemaakt. Helemaal in het zuiden van Korea ligt op ongeveer 100 km van het vast land, het eiland Jeju. Een eiland zo groot als ongeveer 3 keer Terschelling schat ik in. Daar wilden we graag naartoe.

We boekten een vlucht en op Jeju huurden we een auto. Een eiland geeft altijd iets bijzonders vind ik. Zo ook Jeju. Het heeft alles. Grotere steden, musea, kleine dorpjes, watervallen, tempels, een vulkaan die we konden beklimmen, en niet te vergeten een Jjimjilbang, dat is een Koreaanse sauna. En tot slot de mogelijkheid om per veerboot een dagtocht te maken naar het eiland Udo wat we op een electrische fiets in een halve dag hebben rondgefietst. Lekker ontspannen en leuk!

IMG_5872 IMG_5893 net Schiermonnikoog: een vuurtoren met een witte pet, en 1 met een rode

Wij hadden op Jeju ruim een ruime week de tijd om alles te verkennen. Een soort Zuid-Korea in het klein. En het eiland van het oranje ... Ik dacht bijna dat het Koningsdag was maar dit is het oranje van de mandarijnen. Die worden hier verbouwd. Net als pinda's. Mandarijnen en pinda-ijs zijn hier dan ook de must-eat 😋. En een hoedje passen is leuk als hij ook snel weer af kan. Mar deze oranje artikelen zijn hier op veel plekken te koop.

​​​​​​Orange, Orange, Orange.... for the Dutchies

Op Jeju hebben we de hike naar de top van Mount Halassan volbracht .... 10 km naar boven en iets langer naar beneden .. rotsige en stijle paden, heel veel trappen en zoals overal in Korea zijn er op veel paden ook dikke kokosmatten aangebracht.  Wij stonden op tijd aan de voet en hadden de hele dag om deze tocht af te leggen. Dat was ook nodig.  Wat een klim, en wat een afdaling. En weer met veel mede-hikers.

Hallasan summit trail; op de top.

En wat een kick geeft het als je de top hebt bereikt!!

Hallasan summit trailen lekker kan genieten van de lunch uit de rugzak.

Lunch op de topschoenen uit ...

En weer omlaag ....... Trappen, trappen en nog eens trappen ...

Afdaling naar Gwaneumsa

Afdaling naar Gwaneumsa

Wat een topdag. De volgende dagen hebben we onze voeten en benen wat rust gegund en heerlijk wat rondgereden en gekeken naar het eiland leven. Wat bijzonder was waren de vrouwelijke duikers die langs de kust zee-egels, en schelpen opduiken welke daarna op de wal worden verzameld en verder verwerkt. Bijzonder dat dit echt alleen door de vrouwen wordt gedaan.

20230609_123433 20230609_123731

En niet te vergeten de manier waarop Inktvissen hoe worden gedroogd ..

20230609_102502

De Jjimjilbang was voor ons een soort kers op de taart. Net als in Japan, kent Korea een echte wellness cultuur. In Japan noemen ze de hotspring-baden Onsen. In Zuid-Korea kennen ze twee soorten Spa's. Een soort badhuis met allemaal verschillende heet-water baden maar ook de zogenaamde Jjimlibangs. De badhuizen met de heetwater baden lijken erg op de Onsen in Japan. Mannen en vrouwen hebben hun eigen afdeling en iedereen is naakt. De Jjimlibangs is gemengd. Op de kleedruimtes en douches na. En iedereen draagt een soort van pyama waar je mee de droge sauna in gaat. Zie het filmpje. Dat is veel beter dan tekst! Als echte sauna liefhebbers hebben we waar we konden de spa's en Jjimlibangs bezocht. Mocht je ooit naar Korea gaan, duik dan ook eens een Koreaans badhuis of een jjimlibang in. Het is onderdeel van hun cultuur. En het is heerlijk.

IMG_5931 een bloedhete droge ruimte. En iedereen in het zelfdeIMG_5930pakje. .IMG_5949Alleen de kleur voor mannen en vrouwen is andersOok voor onze reis terug naar het vaste land kozen we voor het luchtruim .... Sneller en zonder risico op zeeziekte zoals mij een jaar geleden overkwam tijdens onze reis naar de Seychellen. Dat was echt niet leuk 🤢

De laatste week verdeelden we over Busan, de op 1 na grootste stad van Zuid-Korea helemaal in het zuid-oosten, Sokcho, een kleinere stad met een prachtig nationaal park en Chuncheon een stad tussen Sokcho en Seoul in als laatste tussenstop.

Vanaf Busan kozen we er voor om met de bus te reizen. Dat is uitmuntend georganiseerd. Het zijn luxe intercity bussen die me een hoge snelheid en over goede wegen de relatief grote afstanden overbruggen. En je zit als en vorst in zeer luxe stoelen.

20230619_113718

Eigenlijk hebben we altijd geluk met onze hotels. Voor rond de 40 euro kan je echt een goede kamer vinden met een eigen badkamer, meestal een klein mini keukentje en een goed bed. In Busan hadden we ook een heerlijk dakterras waar we uitzicht hadden over de havens en een deel van de stad. En vanaf het hotel konden we meerdere wandelingen maken en ook het strand lag voor de deur. Maar denk bij Korea niet dat je lekker in de zee kan zwemmen of een dagje aan het strand gaat liggen. Dat wordt daar niet gedaan op de manier die wij kennen. Maar savonds wordt het strand een soort feestje. Met veel straatartiesten en gezelligheid. Als ik aan Busan denk dan is dat wel echt een mooie herinnering.

Het filmpje dat Egbert als samenvatting maakte van heel onze Korea-reis start met 1 vande artiesten die we zagen. Wie weet is zij wel een opkomende artiest 🙂

Screenshot_20230615_203655_Gallery Busan vanaf de rivierIMG_6025 visverkoopster op de immense Vismarkt van Busan20230615_153837 en een kust wandeling in Busan.20230615_115538 Busan .... Afwisselend en (te) groot ...

In Sokcho zijn we het nationaal park ingegaan. Omdat we beiden zere knieën voeten hadden van het vele wandelen in de bergen kozen we nu voor een makkelijke tocht en gingen we met de kabelbaan omhoog.

20230617_195107 Uitzicht vanaf ons balkon op 9 hoog.

20230617_125232 in de kabelbaan

En op de top ... Een gave plek om wat plaatjes te schieten:

20230617_133548 IMG_6085 20230617_133409 en ook hier waren we niet alleen 😅

In Chuncheon huurden we een fatbike 😄 en fietsen we het meer rond .. ik fietste en Egbert gaf vooral gas. Je hebt immers niet voor niets een elektrische fiets ... Haha

20230620_095648

En in Sokcho en Chuncheon hebben we zoveel als mogelijk de spa en de Jjimlibang bezocht... Heerlijk om zo in alle rust te eindigen en Zuid-Korea af te ronden. Na een fiets- en jjimlibang -dag stapten we om 18.00 uur in de bus naar het vliegveld op Incheon bij Seoul vanwaar we de volgende morgen zijn vertrokken naar de Filipijnen.

Het was een hele goede keuze om Zuid-Korea op te nemen in onze reis. En dat geldt ook voor Japan. Zo anders dan het Azië dat we al kenden.

1. Jolant:
    29 juni 2023
    Wat weer een geweldig leuk reisverhaal, inclusief een stukje geschiedenis. En heerlijk, die genietende foto’s! Ga zo door!! Xx
  2. Yvonne:
    29 juni 2023
    Leuk zeg!!!!!!......
  3. Xandra:
    1 juli 2023
    Weer heerlijk meegenoten door de leuke verhalen en foto’s! Prachtig. Wat hebben jullie jezelf een mooi cadeau gegeven met deze reis.
    Liefs Xan en Rich
  4. Ake:
    10 juli 2023
    Hoi Egbert en Ineke, ik ben een beetje terughoudend geweest met het openen van jullie blog. Ik kreeg een melding op een emailadres die jullie niet kennen en was even bang dat jullie laptop of mobieltje was gehaked. Wel prachtige verhalen.
  5. Cia van Vroonhoven:
    11 juli 2023
    Prachtig en indrukwekkend?.wat een beleving!!
  6. Geert:
    10 augustus 2023
    wat een reis de indruk van landen nemen ze niet meer af veel plezier verder