Vervolg Costa Rica en begin Nicaragua

11 maart 2023 - Ometepe, Nicaragua

Jullie zullen wel denken wat een stilte op de blog 🤔. Maar wat te schrijven als we vooral niks doen 😅. Nou ja niks is ook weer niet helemaal waar. Maar de laatste twee weken hebben we net als de eerste twee weken na Ineke’s aankomst erg rustig aan gedaan.

Vanaf het hete schiereiland Nicoya zijn we naar het vulkaan gebied gereden.

Wat is dat toch luxe een eigen auto waarmee je kan gaan en staan waar je wilt.

20230215_092359

Eerst naar Rincon de la Vieja. Dit is een minder bekend gebied. Niet zo volgepakt met toeristen. Dat was genieten daar.

030E8DE7-EF55-44B9-973F-0007E480FFFCCF1645E1-F42E-4EA0-A87E-4267271A8F0D20230224_102638

Helaas konden we niet dichtbij de vulkaan komen. Maar wel liepen we er een mooie wandelroute langs borrelende modder en sissende en stinkende hete luchtontsnappingen. Het blijft indrukwekkend een actieve vulkaan.
En gevaarlijk!

20230225_135532

zie ook de video met de borrelende modder.

De vulkanen geven Costa Rica veel toeristen-attracties. Overal zijn wandelroutes, kan je zip-linen, paardrijden, en wildwatervaren.  O ja en natuurlijk zijn er thermale baden. Voldoende te kiezen … Wij hebben heerlijk gewandeld en in la Fortuna, een veel te drukke toeristenplek, een hele dag geluierd en genoten in een thermaalbad. Die zijn daar weer plenty. Maar wat is dat lekker. Waterbaden tussen de 42 en 28 graden, tussen de tropische varens, bomen en vogels …

Voor de laatste week moesten we kiezen … gaan we naar het zuiden van Costa Rica aan de Caraïbische kust in het oosten of naar de Pacific in het westen ….. We kozen op instinct vlak voor de afslag … de Caraïbische kust trok het meest. En was ook het meest afgelegen. Een rit van 6 uren voor de boeg … over een paar jaar kan dit sneller. Dan is de snelweg vast klaar. Maar voor nu was het nog fille rijden achter de vrachtwagens aan die soms nauwelijks tegen de heuvels opkwamen met hun zware ladingen.

Na 2 nachten in een wat slechte keuze airBenB vonden we een heerlijk huisje in Monzanillo bijna tegen de grens van Panama, op het erf van een Zwitser die al zijn halve leven in CR woont. En ook nu kozen we voor een plek wat verder weg van het toeristische dorp Puerto Viejo waar het vol zit met backpack-jongeren ….

Maar toch geeft dat ook veel leuke reuring en opties. Na een paar dagen vonden we een heerlijke yoga-plek … een plek op een heuvel in de jungle maar ook met uitzicht op de oceaan en met goede yoga-teachers

20230306_07570020230306_075635

Het ritme was heerlijk: 6.30 opstaan, rustig ontbijten en om 8 uur zaten we op ons matje voor een uurtje yoga …. Lekker nazitten, een koffie in het dorp, naar het strand ….boekje lezen, zwemmen, beetje niksen, een wandeling in een natuurpark, boodschappen doen voor ontbijt en avondeten, naar huis, lekker koken en om ongeveer 21.30 het licht uit etc ….

O ja en niet te vergeten hier troffen we ook mijn collega Mark en zijn vriendin Ellen. Hoe is het mogelijk. De wereld is toch maar klein! Dat leverde een paar gezellige borrel-momenten op. Super leuk!  En Mark en Ellen kregen onze stoeltjes en parasolletjes. Dat is geen optie om mee te nemen wanneer je geen auto meer hebt.

5E5663FD-DB2A-4C00-ABBA-9A458412820E

Dit ritme en leven hadden we nog wel wat langer vol kunnen houden. Maar helaas moest de auto worden ingeleverd dus ook aan dit leven kwam na 8 dagen weer een eind. Dat we de auto al een dag eerder hadden moeten inleveren ontdekten we pas toen we terugkwamen bij Hertz … Alles oké, 😅, ‘maar hoezo is het nu nog duurder??’ ‘Omdat jullie de auto gisteren al hadden moeten inleveren.’

Hahaha we zijn kennelijk los van alles …. Geen besef van echte tijd meer … dat gaat goed 🙂

Pura Vida dat nemen we mee uit Costa Rica …. We zijn los 😃🌴🌞

En nu reizen we autoloos verder. En gelukkig gaat dat erg goed. Maar het is toch even schakelen en weer wennen.

Maar tot nu toe gaat het gesmeerd.  De online gereserveerde tickets kloppen, het hotel tegenover de bus-terminal was perfect, en gisteravond zijn we in San José heerlijk uit eten geweest … vanmorgen om 5 uur opgestaan, de straat overgestoken, en de bus gevonden … appeltje -eitje

We zitten in de bus, onze toch nog te zware bagage (wat is dat toch lastig om lichtgewicht op pad te gaan en vooral ook lichtgewicht te blijven 🙃) zit in het ruim, we zijn onderweg naar Nicaragua. Hier is het eiland Ometepe onze eerste bestemming. Ometepe https://g.co/kgs/Gd7bMt

Vandaag is het dus bus, taxi, Ferry, taxi … en dan tegen de avond zijn we als het goed is op Ometepe. En vanaf daar kijken we weer verder.

27060D54-8E39-4255-B80E-F46A25A5600820230310_134251

En na 13 uur reizen zijn we net aangekomen en gessetteld. Island Ometepe het is hier waanzinnig mooi. Wat een goede beslissing!

20230310_180026

Op de achtergrond vulkaan Concepcion die we gaan bestijgen naar de top.

Wij doen voor vandaag het licht uit … morgen gaan we rustig opstaan, en dit eiland verkennen op een motor

wordt vervolgd  🍀

Groeten uit Nicaragua.

1. Bieneke:
    11 maart 2023
    Wat een fantastisch tempo zeg. Jullie onthaarden volledig en zien de prachtigste natuur.
    Lekker genieten samen.
  2. Bieneke:
    11 maart 2023
    Onthaasten moet daar staan natuurlijk
  3. Paul van Vilsteren:
    Mooi verhaal! Veel plezier daar, groet Paul…
    Ps: maar wil je ophouden alle collega’s jaloers te maken op onze teamcoach-app… das slecht voor de moraal😜
  4. Egbert:
    12 maart 2023
    Haha … of juist niet Paul. Ik kom straks weer topfit terug 😜🤗
  5. Irene linders:
    11 maart 2023
    Wat een mooi verslag van jullie reis! Heerlijk en avontuurlijk! Genieten is dat! En dat je ook nog aan ons denkt!😁
  6. Marianne:
    Leuk om te lezen! Heel veel plezier in Nicaragua 😃
  7. Peter:
    11 maart 2023
    Wauw, jullie zijn echt aan het genieten zeg. Ga vooral daarmee door 👊🏻 Mooi reisverslag en foto’s.
  8. Inge:
    In het enorme Lago Nicaragua ligt Isla de Ometepe, een langgerekt eiland bestaande uit twee vulkanen, met elkaar verbonden door een stuk vlak land. Op het eiland vind je slaperige dorpjes met gekleurde huisjes, waar locals in hun schommelstoelen op de veranda een dutje doen. Je kunt ervoor kiezen om één van de vulkanen te beklimmen, te kajakken naar een eilandje met wilde apen, rond te fietsen of naar hoge watervallen te wandelen. Maar je kunt ook gewoon tot rust komen aan het meer, met aan de horizon het silhouet van de indrukwekkende Volcan Concepción. Op Isla de Ometepe heeft de tijd even stilgestaan en het is een prachtige bestemming.
    Jongens…jullie maken mij jaloers.
    Geniet lekker verder!
  9. André Pettinga:
    12 maart 2023
    Wat een mooi avontuur Ineke. Leuk om te lezen en prachtige foto's. Beetje jaloers. Geniet ervan!
  10. Geert:
    17 maart 2023
    fijn dat jullie zo genieten je wilde dat altijd al
  11. Ake:
    22 maart 2023
    Heerlijk om te lezen wat jullie allemaal doen en meemaken. Prachtig.
  12. Dieuwke Diederiks:
    3 april 2023
    Oh wat spreekt dit allemaal tot de verbeelding. Adembenemend mooie foto’s ook. Geniet!
  13. Anita:
    4 april 2023
    Wat mooi om jullie beetje te volgen met de verhalen en foto's. Heel veel genieten en relaxen luitjes!