Japan en Zuid-Korea, ......Onverwacht op ons pad

20 juni 2023

Eigenlijk was ons plan om na El Salvador naar Indonesië door te reizen. Hoe kom je dan terecht in Japan en Korea zul je denken. Nou omdat alle vluchten naar Indonesië via Seoul vlogen. En Zuid Korea stond ergens op ons lijstje van landen om nog eens te bezoeken. Dus veranderden we van plan. Hoe we dan eerst in Japan terecht kwamen in plaats van in Zuid-Korea vertelde ik al in ons vorige verhaal (El Salvador).

Wij houden van deze manier van reizen! Wat een luxe dat we alle tijd hebben om zo flexibel te kunnen zijn. Zowel Japan als Zuid- Korea zijn zo de moeite waard om te bezoeken. Elk met een heel eigen karakter. In mei en juni hebben beiden landen een heerlijk klimaat. De jaargetijden lopen gelijk op met Nederland. Dus hadden we voorjaar in Japan en konden we genieten van het begin van de zomer toen we begin juni in Seoul aankwamen.

Beide landen kennen strenge winters en warme zomers. Wij genoten er na  de hitte in Midden Amerika van de meer frissere dagen en nachten. Overdag doorgaans tussen de 20 en 28 graden en snachts zo 14-18 graden. Ondertussen is er al weer 19 juni en lopen de temperaturen hier in Zuid-Korea geregeld op tot boven de 30 graden.

De grootste overeenkomst tussen deze landen is in ieder geval de volledig onbegrijpelijke talen. Haha... En extra lastig is het feit dat we hun schrift ook nog eens niet kunnen lezen.... Maar gelukkig zijn er tegenwoordig super goede vertaal-apps. Dat was jaren geleden toen we voor de eerste keer door China reisden wel anders. Toen hadden we alleen een lonely planet met wat vertalingen die we gebruikten om ergens te komen. Wat is ook die ontwikkeling snel gegaan. Dat maakt het reizen zoveel gemakkelijker, en misschien ook wel iets minder avontuurlijk 🙂.

In Japan reisden we uiteindelijk met een eigen auto. Het huren van onze typische Japanse 'pausmobiel' is een verhaal apart. 🤫

Intussen is er tussen Egbert en mij een mooie taakverdeling ontstaan mbt het reisblog. Egbert maakt korte video-samenvattingen en ik schijf het verhaal. De video's kan je vinden in het mapje video's.

Over Japan kan je 4 filmpjes vinden: 1. Big in Japan (onze eerste 10 dagen). 2. Japan, het vervolg. 3. En krachtige bijeenkomst voor wereldvrede. en tot slot 4. Japans vernuft in en parkeergarage in Tokyo.

​​​​​Wie Japan zegt zegt Tokyo …. Of Tokio. Het is alle twee goed. Tokyo: imposant, groots, afwisselend, onvoorstelbaar schoon, super relaxed, high tech, heel vriendelijke mensen, gedisciplineerd en een heel brilliant georganiseerd openbaar vervoer. Je kan in een paar dagen een indruk van deze indrukwekkende stad op doen of je kan je er een week of langer onderdompelen… het blijft bijzonder en je raakt er niet snel uitgekeken. Ik ben meestal snel klaar in een stad, maar Tokyo is echt een must see als je ooit in Japan komt. Wat een gave stad is dat!!

Een paar beelden om de grootsheid wat voelbaar te maken:  De eerste twee foto's hieronder zijn van(af) de zogenaamde skytree. Een ruim 450 meter hoge toren die we aan het einde van de middag bij zonsondergang bezochten. Het bood een  adembenemend uitzicht over de stad en haar omgeving. We hadden geluk deze dag. Omdat het zo helder was en er kennelijk ook nog eens en geringe luchtverontreiniging konden we de indrukwekkende mount Fuji zien liggen die ruim 100 km verwijderd is van Tokyo.  Een slapende vulkaan met een hoogte van 3776 meter. Helaas bleek later konden we niet een poging doen om de top van deze reus te bereiken. Deze track is pas in juli weer toegankelijk. Maar ook het aangezicht is indrukwekkend.

20230510_172116

20230509_185602

De volgende dag bezochten we ook het zogenaamde observatie dek om de stad nog een keer van bovenaf te bekijken op een heldere dag. En weer was het WOUW!20230510_123309

Wij zwierven 5 dagen door Tokyo aan de hand van een reisplan dat we van internet haalden. Je hebt toch enigszins een plan nodig. En natuurlijk moesten we wennen. Want wat een verschil met Centraal of midden  Amerika. Het klimaat als eerste. De lente in Japan lijkt en beetje v.w.b. het weer op onze lente. Het is de ene dag bijna 30 graden, de volgende dag kan het regenen en guur zijn, en verder alles er tussen in. Maar 's nachts is het lekker koel. Voor ons een zeer welkome afwisseling met de hitte. Een ander groot verschil met veel andere landen is de mate waarin in Japan en Korea regels worden nageleefd. In Japan is het nog veel gereguleerder dan in Korea. Een paar voorbeelden: Schoenen gaan bij de voordeur uit. Op de wegen houdt men zich in Japan strak aan de snelheid. Op de roltrap sta je links, de mensen met haast passeren dan rechts. Iedereen neem het afval mee naar huis. Er wordt niets op straat gegooid, niet op straat gerookt, niet of niet veel geschreeuwd etc. In Zuid Korea is het allemaal wat losser. Maar nog steeds bijzonder schoon. En iets minder in het gelid. In  het verkeer is de snelheidslimiet bijvoorbeeld niet voor iedereen heilig en kan een voetganger nog wel eens en rood licht negeren als er geen verkeer aan komt.  Over heilig gesproken: dat geldt wel voor Buddha in beide landen 😀

20230512_12180920230602_15582220230522_161413IMG_5265

Het aantal tempels is enorm. En over al is wel iets het grootste, mooiste of meest bijzondere van de wereld. Wij slaan er daarom geregeld toch een paar over. Maar sommigen zijn echt bijzonder; in de omgeving van Kyoto belandden we midden in een bijzondere bijeenkomst waar de wereldvrede centraal stond. Dit jaarlijks terugkerend 2 daags event bestond uit een indrukwekkend 'chanten'. Als ik naar het filmpje hiervan kijk wordt ik weer geraakt door de intensheid ervan. Bij binnenkomst ontving iedereen en houten plank, een soort grote roerstok voor muurverf 🙂. Hier moest of kon je een persoonlijke wens opschrijven. De stok werd weer ingenomen. De wensen van alle aanwezigen werden door een grote groep monniken gedurende een indringende chant op het ontstoken vuur geworpen ... Heel bijzonder. De wereld kan hier wel wat meer van gebruiken denk ik.

Japanners en Koreanen zijn voor zover wij hebben ervaren altijd vriendelijk, respectvol en behulpzaam en overwegend vrolijk en outgoing. Samenvattend: twee heerlijk landen om te verkennen. Want het heeft ook nog eens veel cultuur en prachtige natuur.

Zoals gezegd, wij starten in Tokyo. Eerst 3 nachten, maar we besloten daar al snel 3 nachten aan toe te voegen. Doordat we 2 regen-dagen hadden pasten we ons plan aan en reisden we met de metro toch een paar keer naar een zelfde stadsdeel. Voor uitzicht heb je nu eenmaal een heldere hemel nodig. Maar telkens als we ergens voor een tweede keer kwamen zagen we het er van een andere kant. Het is lastig om de stad te beschrijven. De foto's en de filmpjes geven een beter beeld. Zie Big in Japan.

Het verhaal over het huren van de auto .... en onze volgende stop in Nikko: is een apart verhaal.

In deze eerste dagen besloten we een auto te huren. Voor zover wij wisten hadden we daarvoor h et goede internationale rijbewijs bij ons .... We hadden een redelijk grof reisplan bedacht voor 3 weken. Bij het verhuurbedrijf bleek echter dat de digitale variant van het internationale rijbewijs niet meer wordt geaccepteerd in Japan .... Pfffff. De gehuurde auto kregen we niet mee. Dat was even slikken! Weg huursom ... Na een uurtje mokken, en een lekkere hamburger ging de knop om. De trein in Japan is erg goed geregeld. Dus kochten we en ticket naar onze eerste bestemming Nikko. Nikko is een kleine stad met een ranking op de werelderfgoedlijst om haar prachtige tempels en pagodes en ook nog eens indrukwekkende natuur.

20230512_12093520230512_11290920230512_161818

We merkten al snel dat het bezoeken van de echt mooie plekken toch lastig was zonde auto ... We besloten nog 1 poging te wagen bij de lokale verhuurder in de hoop dat deze iets minder goed naar ons document zou kijken ... En ja hoor dat lukte. En zo konden we onze reis door Japan toch met onze Toyota Roomy maken. Een kenmerkend Japanse compacte auto of zeg maar een soort van pausmobieltje 😀

20230513_123919

Kijk eens wat een super space bakkie. Zo konden we ons reisplan toch vervolgen. En wat was dat gaaf. Een auto geeft toch veel vrijheid en vooral de mogelijkheid om meer te zien in dezelfde tijd. En gelukkig kregen we op 3 huur dagen na het geld van de vorige huurauto toch terug.

Japan kent een duur tolwegen netwerk. Maar met iets meer geduld reis je over de landelijke wegen en zie je meer van het prachtige land. In de Japanse Alpen werden we af en toe verrast door dotten sneeuw, maar ook door heerlijk lente-achtig weer, prachtige landschappen, fris-groene rijstvelden, van keuterige akkers tot uitgestrekte rijstvelden zoals we nog niet eerder in een Aziatisch land zagen.

20230512_081527

Om heel eerlijk te zijn vonden we de bouwstijl over het algemeen niet erg fraai. Huizen zijn doorgaans grijs en meestal omringd met beton, slechts af en toe zagen we een huis met een tuin. Datzelfde geldt overigens voor Zuid-Korea. Daar zijn veel meer terrasjes en mogelijkheden om buiten te eten. In Japan leven mensen voor zover wij hebben ervaren veelal in huis. Of ze trekken er op uit de natuur. Aan de andere kant zjn er prachtige tempels, kastelen en paleizen om te bezoeken. Maar ook goed bewaarde oude dorpen.

Voor beide landen geldt dat de steden groot en imposant zijn. Seoul versus Tokyo: Tokyo technologisch indrukwekkender, Seoul compacter en meer omringd door natuur. Immens hoge wolkenkrabbers wisselen zich af met laagbouw waartussen smalle wegen zich een weg banen. Maar zeker in Tokyo is een indrukwekkend wegennetwerk gebouwd, zowel boven de grond als ook onder de grond. in Seoul is dat allemaal net iets minder indrukwekkend vonden wij.  Aan de andere kant ervaarden wij Zuid Korea wel net wat toegankelijker en makkelijker te bereizen. Het is daarnaast ook een stuk goedkoper dan Japan. Dat geldt niet alleen voor de kosten van een hotel maar zeker ook voor het openbaar vervoer en toegangskaartjes voor bezienswaardigheden.

Wanneer je reist moet je keuzes maken. Het is onmogelijk om alles te zien.

Wij besloten om onze reis door Japan te beperken tot het grootste eiland van Japan, Honshu. Dat eiland is ruim 1200 km lang en 50 tot 230 km breed. Dat leek ons groot genoeg. Daarmee hebben we lang heel Japan niet gezien. Maar we hebben zeker een heel goede indruk opgedaan.

Een combinatie van steden en natuur. Op de kaart van Japan kan je onze route zien ....als je goed kijkt en inzoomt. 😉

IMG_6020

IMG_6021

Van Tokyo met de express trein naar Nikko en daarna door de Alpen en via kleine gehuchtjes naar Nagano en het Snow monkey park. De Makaken die hier leven hebben zich aangepast aan de barre winterse omstandigheden. Vandaar de naam Snowmonkey's. De apen komen in de winter naar beneden om zich te warmen in de hot spring (of Onsen  zoals ze deze warmwaterbaden in Japan noemen) in het dal. Daar zijn prachtige documentaires over gemaakt. Op de dag dat wij het park bezochten hadden we geluk en waren er veel apen beneden. Dat schijnt bijzonder te zijn in deze periode van het haar. Lucky us!!!!

20230515_122426

IMG_5278

De Onsen in Japan zijn overigens door het hele land aanwezig. Dus niet alleen een attractie voor de apen!  Japan is een vulkanisch actief land. Hierdoor zijn er veel hotsprings. Dit natuurlijke warme water wordt in Japan gebruikt om warmwaterbaden mee te maken, Onsen genoemd. Eerst was het even wennen .... mannen en vrouwen worden standaard gescheiden. Maar na onze eerste kennismaking met een Onsen in Nikko hebben we er ook daarna heel geregeld van genoten, vooral na een intensieve wandeldag was het heerlijk!

Na de apen reden we via het kasteel van Matsumoto met de besneeuwde Alpen op de achtergrond

20230516_105015

naar Takayama een historische oud Japans stadje. Wij vonden het overigens niet echt de moeite waard. Veel te touristies.

20230516_164437

Veel mooier vonden we de oude historische dorpjes zoals Shirakawa,

20230517_11575420230517_120056

die we de volgende dag bezochten op onze reis naar Kanzawa, een grote stad aan de westkust met een prachtige Japanse kasteeltuin.

20230518_094754

Daarna reden we langs de prachtige kust naar Kyoto.  En grote stad, die ondanks haar bergachtige omgeving redelijk plat is en daardoor goed met een fiets te verkennen.

IMG_5488

De stad heeft veel tempels. In Japan zijn de toegangen tot de tempels meestal gemarkeerd met een zogenaamde torii-gates. Een torii, letterlijk: vogelzitstok, is een traditionele Japanse poort die meestal toegang verschaft tot een Shintõ heiligdom. Bij het betreden van zo'n heiligdom staan altijd 1of meer torii. Deze worden gezien als ruimtelijke overgang van het profane naar het ruimtelijke. Een van de tempels in Kyoto die we bezochten had wel een heel lange overgangs weg, deze bestond uit mee dan 5000 torii de berg op naar de Fuahimi Inara Shrine. Die poort moesten wij natuurlijk ook bewandelen.

20230521_180541

En na zoveel steden verlangden we naar meer natuur en zochten we naar opties om te wandelen. Dat vonden we in Gero. Een walhalla voor onsen-liefhebbers en daarna bij Nagome en Tsugome jugo . Twee oude post-stadjes verbonden door een postroute, nu een wandelroute.

20230525_110124IMG_551320230525_134328

Bijzonder hier is dat de zwarte beer hier leeft. Wandelaars moeten de bel ringen om de beren te waarschuwen ... Echt waar!

In Nagome kwamen we bij toeval terecht in een super klein maar zeer lekker restaurantje. Zoals het in Japan gaat moeten d schoenen uit bij de deur en word je daarna naar een eigen kamertje gebracht, waar je aan een lage tafel op de grond mag plaatsnemen. De deur gaat daarna dicht ... wij lieten ons verrassen door de kok en kregen hierdoor een heerlijk haute cuisine 4 hangen Japanse maaltijd voorgezet. En daarbij dronken we Japanse pruimen wijn .. hmmmmm.!!

Onze voorlaatste stopplek in Japan was eigenlijk een vergissing. De afstand tussen Nagome en Hakone wilden we knippen in 2 vergelijkbare delen .... Hoe het kan is onduidelijk ... maar de b&b die ik boekte lag ineens aan de kust op ruim 6 uren rijden van Nagome. Hmmmmm

Maar het bleek een gouden plek met een prachtige kustwandeling die we konden maken, een super vriendelijke gastheer die ons naar het beginpunt van de wandeling bracht en ook nog eens een heerlijke prive-onsen in een soort plantenhuis die we savonds konden reserveren. Wat een cadeautje!! Inclusief de 2 slangen op ons wandelpad en de vele prachtige vergezichten.

20230527_11142020230527_153001IMG_5542

En voordat we onze pausmobiel moesten inleven hadden we nog 2 dagen gepland bij Hakone, aan het lake Ashi. Hier hadden we willen wandelen met het uitzicht op Mount Fuji. Helaas was het voornamelijk een kleine wereld met regen en mist. Maar gelukkig brak af en toe de hemel evb open waardoor de imposante reus zich even liet zien.

IMG_5601 IMG_5607

En het was ook even soms een soort van zegen. De mist en het gure weer maakten dat we rustig de tijd konden nemen om onze spullen wat te ordenen en onze reis naar Korea wat verder uit te stippelen.

Japan konden we de volgende dag met en voldaan gevoel afsluiten. De auto heel inleveren nadat we in een parkeergarage ligt n Tokyo nog een keertje getrakteerd werden op de vernuftige techniek vande Japanners.  (Zie ook het filmpje van de parkeergarage).

​​Onze belevenissen in Zuid Korea vertel ik in het volgende verhaal.

Dat volgt natuurlijk snel 😃😃

1. Dieuwke:
    Spectaculair!!!!
  2. Aldo Schmitz de Schmitz:
    👏🏼👏🏼👏🏼
  3. Cia van Vroonhoven:
    20 juni 2023
    Wat een geweldige belevingen allemaal!! En mooi geschreven en beschreven Ineke!
  4. Willemien:
    Wauw, genieten
  5. Annemiek:
    20 juni 2023
    Wat weer een fantastisch verslag!
  6. Marian:
    Heel mooi. Wat prachtig geschreven
  7. Resie:
    20 juni 2023
    Heerlijk wat zijn jullie bofkonten. Ik heb heel wat gereisd toen ik 23 en 27 jaar was.
    Zo jong heeft natuurlijk ook z’n voordelen . Nu met zoveel levenservaring zie je alles toch weer met andere ogen. Ik vind het echt super wat jullie doen! Een heerlijke manier van leven! Ik geniet mee! Jullie nog heel veel plezier! 💃🕺🏻👍🏽👍🏽👍🏽👍🏽liefs, Resie
  8. Marlies:
    20 juni 2023
    Wauw, wauw, wauw!!! Wat een prachtige reis en wat een heerlijk verhaal. Ik ga me nu even onderdompelen in het beeld en geluid dat Egbert verzorgt heeft. Dank voor het delen en veel plezier in Zuid Korea!!
  9. Geert:
    20 juni 2023
    toe maar weer altijd een verrassing
  10. Gieneke:
    20 juni 2023
    Wat een prachtige plaatjes Ineke! Jullie maken echt een fantastische reis!
  11. Margreet:
    20 juni 2023
    Dankjewel Ineke, mooi verhaal en wat zien en beleven jullie veel!
    Vrijheid en genieten 🍀😘
  12. Machteld Drenth:
    20 juni 2023
    Wauw wauw wauw!! Wat moet dit een geweldig avontuur zijn zeg. Fantastisch om zo mee te kunnen lezen.
  13. Marianne:
    21 juni 2023
    Wat een prachtige avonturen! En dankzij je uitgebreide verslag krijgen we weer een geweldige indruk van de plekken die jullie bezoeken! 👏🏼😘
  14. Xandra:
    21 juni 2023
    Mooi beschreven en leuke filmpjes weer. Fantastisch om zo een beetje mee te kunnen reizen. Veel plezier in Manilla. Groet ook van Rich
  15. Marga:
    21 juni 2023
    Heerlijk om zo vanaf de bank mee te reizen met jullie. Genoten van de verhalen en het beeldmateriaal vanaf onze bank. Dikke kus uit Assen